Historien om Gezi-demonstrasjonene i Istanbul i fjor er nå tilgjengelig online

Visste du at den første personen som protesterte mot ødeleggelse av Geziparken ikke var blant fjorårets demonstranter, men en mann som protesterte mot bygging i parken for seks tiår siden? I 1952, trakk byplanlegger Aron Angel, som hadde vært involvert i planleggingen av den opprinnelige parken, seg fra sin stilling som sjefsbyplanlegger i protest mot byggingen av Hilton Hotel, det første inngrepet i det som da var en mye større plass enn i dag. «Jeg er skamfull,» skrev han i sin avskjedssøknad » over å jobbe for en organisasjon hvor personlige interesser synes å være det viktigste.»  De samme personlige interessene  var grunnlag for protestene 61 år senere.

Visste du at protesten som brøt ut på Taksim-plassen er en del av den lange historien om folkelig opprør på torget og i byen?  I løpet av 400 år med ottomansk styre, ble over 100 demonstrasjoner iscenesatt over hele Istanbul.  Demonstrasjonene førte ofte til at hundrevis ble drept og at sultanene ble detronisert. Etter at det Ottomanske riket brøt sammen, har Taksim-plassen vært et senter for demonstrasjoner helt fra 1900-tallet og fram til i dag.

Visste du at den første internasjonale fotballturnering som ble arrangert  i Tyrkia var i 1923 og ble holdt på en bane inne i en militær kaserne på Taksim Square? (Det var mellom Tyrkia og Romania og endte uavgjort.) Brakkene ble revet i 1940, og en bygning som myndighetene hadde foreslått å rekonstruere på den gjenværende grønne plassen, var utgangspunktet for demonstrasjonene i 2013.

Disse, og mange andre fascinerende fakta om historiske protester i Istanbul,  fram til demonstrasjonene i Geziparken i 2013, skulle stå på trykk i en «Gezidemonstrasjonsutgave» av noe som heter «NTV Tarih (Historie) magasin»,  planlagt for utgivelse i dagene etter hendelsene.

Men det var nære på at publikasjonen ikke ble noe av. Bladets eiere, Doğuş Media Group som også eier kringkastingsstasjonen, NTV, stoppet trykkingen av Gezi-utgaven – det ville ha vært den 54. utgaven av magasinet – for deretter å beordre hele bladet nedlagt, til tross for at det var meget populært og hadde et månedlig opplag på 35.000.  Doğuş er et av flere mediekonsern som er avhengige av gode forbindelser med regjeringen og som var blitt kritisert for ikke å dekke protestene etter at de var blitt utsatt for politisk press.

NTV Tarih redaktør Gürsel Göncü og teamet hans trakk seg i protest, og trosset eierne ved å legge ut bladet på nett.  Litt senere grep Istanbulforlaget Metis inn og utga en trykket versjon av magasinet. Dette ble en populær utgivelse som kom i tre opplag i løpet av noen uker. Overskuddet fra salget ble donert til familiene til de sju demonstrantene som ble drept under protestene.

Nå har Metis publisert en engelsk utgave av Tarih, noe som gir lesere utenfor Tyrkia en mulighet til å lese denne dokumentasjonen av både Gezi Resistance og forholdet mellom regjeringen og media i Tyrkia gjennom historiske beretninger, moderne fotografier og illustrasjoner. I tillegg til de fascinerende historiske beretningene, kan du gjenoppleve det som skjedde i de to viktige ukene i juni 2013, gjennom magasinets daglige fotodagbok, lære av sosiale medier innflytelse og sammenligne det som skjedde i Istanbul med annen «sivil ulydighet» i Spania, London, New York og Brasil.

Den engelske utgaven er støttet av Norsk Faglitterær Forfatter- og oversetterforening, Norsk PEN og Fritt Ord og bidrar til å markere hvordan tyrkiske forfattere, redaktører og utgivere demonstrerte fasthet og styrke ved ikke å gi etter for presset om sensur.

Du kan lese den engelske utgaven på denne lenken: http://cdn.metiskitap.com/Documents/historyrecordedlive/#p=1