
 
 
 
 
 
 
 

 
  
 
 
 
 

Media Under Seige   

PEN Norway Turkey Indictment Project 
 

 

 

 

 

 

 

Gökçer Tahincioğlu 

Published: 1 December 2021 
 



About the Author 

Gökçer Tahincioğlu began his career as an author and journalist in 1997. He worked as 
reporter and news chief for Milliyet newspaper. He continues his journalistic work at the 
internet news platform T24. He is the author of such books as 'White Taurus', 'Lessons 
of State', 'Is This What they Taught these Students?' and the novels 'The Seal', and 'The 
Cherry Tree'. He has also edited the collected works 'Lost Justice' and 'Wounded 
Memory'. 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Media Structure From the 1990’s Onwards 

Only one word could be used for media outlets described as mainstream in the 1990s: 
cartel. The mainstream media bodies that made up the cartel began by de-unionising 
the workforce. This new attitude came hand in glove with the arrival of neoliberal 
policies in Turkey, ushering in a new era of de-unionisation in the media. 

The owners of mainstream media outlets had impeccable relations with the General 
Staff, who decided what would and wouldn’t be published with regard to the Kurdish 
issue - frequently discussed under the banner of “the fight against terror”. When the 
conservative Welfare Party became part of the ruling coalition in the latter half of the 
1990s, these precautionary arrangements were supplemented by reactionary briefings 
from the General Staff. The mainstream media realised their limitations, but perhaps 
because their business was going well, they didn’t object. Sales were good and they 
were able to engage in a number of industries, including banking.  

In the same period, Metin Göktepe, a journalist at Evrensel Newspaper, was tortured to 
death, while other journalists like Uğur Mumcu and Çetin Emeç were assassinated. 
Numerous people working for Özgür Gündem newspaper, which focused on the Kurdish 
issue, were kidnapped and killed. It’s offices in Diyarbakır were bombed. Human rights 
advocates became the victims of unsolved murders. Lists of journalists, known as 
“memorandums”, were given to the media by the General Staff, and those named there 
were forced to work under constant threat.1 Journalistic accreditation also began to fall 
under the remit of the General Staff. In comparison to the present day, the mainstream 
media had more freedom to report issues outside the restricted areas. However, these 
areas included the very subjects that needed to be reported on, subjects that would 
determine Turkey’s future and shape its history... 

Following the rise to power of the Justice and Development Party (JDP) in 2002, a wind 
of EU harmonisation blew over Turkey and continued until 2007. In this comparatively 
democratic climate, the media experienced relative comfort compared to previous 
years. But before long, the picture was changed by legal challenges aimed at closing 
down the JDP, rumours of a coup in Ankara and the ruling party’s alliances with 
Gülenists and other religious sects. The first seeds of the current situation were sown 
immediately after the 2007 election.  

With the launch of a number of operations carried out under the umbrella term of 
Ergenekon, Turkey entered a new era of special operations. The JDP, and its then leader 



Recep Tayyip Erdoğan, were angry at the media, and this was clearly reflected in nearly 
every one of their political commentaries. This period of tension was followed by the 
first steps to purge Turkey’s biggest media group, Doğan Group, from the media pool, 
when the group were landed with historical tax fines. Firstly, in 2007 the Doğan Group 
were hit by a fine of TRY 1 billion 174 million lira (USD 630 million at the then exchange 
rate), and two years later they received a second fine of TRY 5 billion 630 million (USD 3 
billion 630 million at the then exchange rate). Eventually, most of these fines were 
revoked by judicial rulings, but Doğan Group had heard the warning.  

The justification given for the operations was that a secret Gladio organisation, called 
Ergenekon, was mobilising for a coup.2 However, as time passed, it appeared that the 
main aim of the Ergenekon operations was to eradicate people or groups that were an 
obstacle to the Gülenists. Nevertheless, the government itself was fully behind the 
operations. Under pressure from the government and the Gülenists, the media were 
forced to show support for the operations. Anyone who behaved contrary to this would 
find themselves splashed across the Gülenist newspapers and other news outlets close 
to the government in stories accusing them of being part of the Ergenekon plot. There 
was a proliferation of stories outlining who would be arrested or detained. Journalists 
were on tenterhooks. Every journalist knew they could be arrested at any moment while 
simply doing their job in the normal way. 

The JDP’s two overtures towards resolving the Kurdish issue from 2009 onwards meant 
that at least on that subject, the media could be relatively relaxed. Unfortunately, this 
climate also did not last long. The media had initially been asked to show their support, 
but after both processes ended in failure, their reporting on certain matters was 
unwanted, just like in the 1990s. Throughout the subsequent so-called “Trench 
Operations” carried out by the police and army in numerous provinces and districts of 
the south east, the silence of the media was palpable as heavy weapons and armoured 
vehicles were deployed and people were ordered under curfew.3 The same media that, 
during the resolution process, had broadcast live from Kurdish Newroz celebrations and 
once headlined with the letters of PKK leader Abdullah Öcalan, now even refrained from 
sentences or statements including the word “peace”. 

Before coming to the years running up to the attempted coup on 15 July 2016, it will be 
worth recollecting some dates. 

- 12 September 2010 referendum: The structure of the judiciary, which was said to 
be under military tutelage in Turkey, was completely transformed by this 
referendum. However, the new structure was even less independent than before. 



The judiciary, which could make relatively autonomous rulings, was now the 
strongest arm of the JDP-Gülenist alliance. 

- 2013 Gezi resistance: Resistance that began in opposition to the felling of trees 
in Istanbul’s Gezi Park turned into a protest against the governments 
authoritarian policies. Throughout the protests, the government applied great 
pressure on media bodies not to cover the events. In fact, the media earned the 
moniker “penguin media” after publishing a penguin documentary while the most 
severe interventions were being made at Gezi Park.  

- 17-25 December 2013 operations: The JDP-Gülenist alliance collapsed due to 
power struggles and corruption investigations targeting the JDP; the latter were 
driven by special authorised courts at the behest of the Gülenist. This triggered 
the purging of the Gülenists, with operations mounted against Gülenist 
companies and the seizure of their media outlets.  

- 7 June 2015 election: When the People’s Democracy Party (PDD) passed the 10% 
vote threshold in the general elections for the first time, the JDP were left with 
insufficient votes to form a government on their own. Two days before the 
election, a bomb exploded in the PDD party headquarters in Diyarbakır. After the 
election, an ISIS suicide bombing took place in Suruç. When two police were 
subsequently killed in Ceylanpınar, the JDP ended the resolution process. As a 
new government could not be formed, a re-election was held on 2 November. 
Shortly before the election, there was another ISIS suicide bombing, this time at a 
peace meeting in Ankara. The JDP gained enough votes in the re-election to form 
a government on their own. 

- 15 July 2016: An attempted military coup connected with the Fetullah Gülen 
movement took place. Shortly after suppressing the coup, a state of emergency 
was declared. 

What Was It? What Happened? 

From 2002 onwards, the government put a great deal of effort into establishing its own 
media. Existing pro-government newspapers and TV channels were supplemented by 
others that had been transferred to government supporters after being taken over by the 
state. However, as the influence of Doğan Group media was still unrivalled, pressure on 
them increased. This firstly resulted in the sale of Milliyet Newspaper to the Demirören 
group in 2011.4 

The departure of Doğan Group from the media was finally complete in 2018, when all its 
TV channels and newspapers, including Hürriyet, Kanal D, CNN Türk and Posta, were 



sold to Demirören.5 The government now controlled pretty much all the mainstream 
media. There were just a few newspapers left, like Cumhuriyet and Sözcü, and some TV 
channels, like Halk TV and Fox TV. This was met by an explosion in online publications. 

Ownership was not the only method of media control pursued by the government. In the 
view of the state, journalists could not be left to their own devices! 

The Press Advertising Authority (PAA), one of the most important organisations 
facilitating the viability of local media, introduced a raft of rules forcing local 
newspapers to merge in 2013. Consequently, the number of local newspapers 
throughout Turkey fell from 292 to 112 by 2019. The Authority’s policy of distributing 
public advertisements according to a newspaper’s circulation and predefined standards 
left local anti-government press particularly starved of oxygen. Numerous media outlets 
closed down.6 

The PAA’s approach, which could be broadly summarised as strengthening media close 
to the government while weakening any opposition media, was not just implemented at 
a local level. Advertising should have been allocated objectively, but instead the PAA 
found ways to use them for the benefit of government-friendly media.  

In 2020, pro-government newspapers received over TRY 141 million 932 of public funds 
from the PAA, almost 78% of all its funding. The nine opposition newspapers, including 
Cumhuriyet and Sözcü, only got 22% of all official bulletins. By contrast, fines issued in 
the form of withholding advertising from newspapers increased by 150% in 2020. 
Ninety-seven percent of all fines on national newspapers were served on BirGün, 
Cumhuriyet, Evrensel, Korkusuz and Sözcü - all titles which had a critical stance towards 
the government. Since January 2021, Evrensel newspaper alone has received 103 of 
such fines.7 

In the 1990s, there had been particular criticism of the cartel media’s hold on Turkey’s 
distribution monopoly. In response, various distribution companies owned by different 
groups gave alternative media the opportunity to join one distribution network if 
rejected by another. However, these companies were closed in the JDP period, and a 
monopoly was created by the transfer of Doğan Group’s Yaysat network to Demirören. 
Numerous publications with alternative outlooks were either rejected by Yaysat or 
excluded by exorbitant prices.8 

The debate about yellow press passes, which had been ongoing in Turkey for many 
years, took a completely different turn after the attempted coup in July 2016. Since the 
12th July 1980, in accordance with Law No. 212, the Directorate of Press and 
Information has issued yellow press passes to journalists registered with the national 



insurance scheme, regardless of their political views, as long as they have been working 
a certain amount of time. This was followed by the implementation of an accreditation 
system, particularly in the second half of JDP rule. The Prime Minister’s Office and other 
ministries only permitted accredited journalists to observe their journalist briefings, 
excluding others even if they had yellow passes. The General Staff had already been 
implementing this system since the 1990s. These accreditation practices became more 
stringent after Erdoğan was elected president. The State of Emergency decree following 
the attempted coup tied the General Directorate of Press and Information to a newly 
established Presidential Ministry of Communications. New Press Pass Regulations 
were issued, and the new decrees were later established in law. The Ministry of 
Communications established a Press Pass Commission, as in the past, but did not send 
all applications to the commission. The Presidency kept press pass applications “under 
review", citing the regulations. To sidestep potential judicial challenges, the applications 
were kept under review without being turned down. Journalists who did not have a 
press pass, still referred to as a yellow pass although the colour had changed to 
turquoise, were now restricted and prevented from doing their job even on the streets. 
As people working in online media are not entitled to join the national insurance scheme 
under Law No. 212, they too were excluded from the press pass system. Consequently, 
those blacklisted by the government as opposition media workers could not track public 
press briefings. The police also made things difficult for journalists on the streets, for 
example, by banning or detaining those without a turquoise card at protests.9 

When professional associations launched a legal challenge, the Council of State 
suspended the Press Pass Regulations, but the Ministry of Communications came back 
with new, even more severe and abstract regulations, which continued to be 
implemented. 

The press pass crackdown didn’t stop there. When four journalists broke the story of 
two villagers being tortured and thrown from a helicopter in Van, the indictment against 
them contended that their activities could not be considered as journalism because they 
did not have turquoise cards.10 

Journalists Adnan Bilen, Cemil Uğur, Şehriban Abi and Nazan Sala were detained 
pending trial, but later released. Another, Zeynep Durgut, was charged but not detained 
pending trial. The indictment cited the fact that “they did not engage in tabloid or sports 
journalism” as proof that they were not real journalists. 

After 15 July, the internet became the salvation of journalists unable to find any 
amenable medium to work in. Many took their work online, either publishing through 
collective online news platforms they had set up or on an individual basis. But further 



regulations were introduced through the magistrate’s court so that internet news sites 
could be blocked with little oversight. According to reports by Free Web Turkey, at least 
1910 URLs were blocked between November 2019 and October 2020. It was found that 
42% of the blocked news was about President Erdoğan, his family and close associates. 
The Information and Communication Technologies Authority also blocked access to 
numerous news sources on its own authority.11 

There was also a glut of investigations by cyber police, who especially combed Twitter 
for messages about the government. According to 2020 data, over a three-year period, 
29,089 people were investigated on charges of insulting the president alone. Of these 
cases, 34.4% resulted in conviction, 35.1% ended with adjournment of the verdict and 
just 14.3% were acquitted.12 

Looking at the tally of 15 July is a good benchmark for the conditions in which 
journalists are operating. Under the State of Emergency (OHAL) declared on 20 July 
2016, a total of 32 statutory decrees were issued. On 19 July 2018, the government 
ended the state of emergency. It had lasted two years and was extended seven times. In 
its first two months, a total of 620 press passes and 34 parliamentary press passes 
were cancelled, and some journalists had their passports confiscated. A total of 204 
media organisations were closed by statutory decree: 6 news agencies, 70 newspapers, 
20 magazines, 41 radio stations, 38 TV channels and 29 publication distribution 
companies. Decisions were overturned for 25 media organisations closed within the 
scope of these decree laws: 17 newspapers, 4 radio stations and 4 TV channels. During 
the state of emergency, 179 media outlets (53 newspapers, 34 TV stations, 37 radio 
stations, 20 magazines, 6 news agencies and 29 publishing houses) were closed.13 

After the attempted coup in 2016, lawsuits were filed against numerous journalists 
working in Gülenist media outlets, especially during the state of emergency. Some of 
them were accused of actively participating in the coup and hiding others who were 
involved in it. Others were prosecuted simply because of news reports they had 
published. But these operations were not restricted to the Gülenists. Various news 
reports were the justification for an operation against Cumhuriyet Newspaper, 
especially a story they had broken about National Intelligence Service (MIT) trucks. As a 
result of the operation in 2016, journalists including Akın Atalay, Murat Sabuncu, Kadri 
Gürsel and Ahmet Şık were arrested and lawsuits were filed against 19 people. The 
decision, announced in April 2018, sentenced 15 people to a total of 81 years and 45 
days in prison, while three people were acquitted. The files of Can Dündar and İlhan 
Tanır were separated. Journalists Akın Atalay, Orhan Erinç, Kadri Gürsel, Güray Öz, Musa 
Kart, Aydın Engin, Hikmet Çetinkaya, Ahmet Şık, Kemal Güngör, Hakan Kara, Önder Çelik, 



Ahmet Kemal Aydoğdu, Emre İper and Bülent Utku were convicted, and a judicial review 
was ordered. On 19 February 2019, the 3rd Penal Chamber of the Istanbul Regional 
Court of Justice (Appeals) upheld the decision of the Cumhuriyet case. The decision 
finalised sentences of up to five years for Kadri Gürsel, Güray Öz, Musa Kart, Mustafa 
Kemal Güngör, Emre İper, Önder Çelik, Bülent Utku and Hakan Kara. Journalists Musa 
Kart, Emre İper, Önder Çelik, Mustafa Kemal Güngör, Hakan Kara and Güray Öz, who had 
been sentenced to under 5 years in prison, were sent back to prison again on April 25, 
2019. These journalists could have remained free if the Supreme Court had revoked the 
decision. The Supreme Court was only aiming for Ahmet Şık to be punished.  

Özgür Gündem newspaper was closed by statutory decree and 22 of its journalists were 
arrested in 2016. Özgür Gündem's co-editor and acting editor-in-chief were arrested. 
When the newspaper began a solidarity campaign called “Rotating Editor-in-Chief”, 
investigations were opened into 49 of the 56 participating journalists. Eleven of these 
cases were dismissed due to lack of legal grounds. The other 38 cases resulted in a 
total sentence of 118 months and 15 days and a total fine of TRY 67,000. One of those 
on trial, Murat Çelikkan, was sentenced to 1 year and 6 months and spent 68 days in 
prison. Another journalist, Ayşe Düzkan, served her whole sentence of 18 months.  

The imprisonment of journalists has been a constant theme of JDP rule. The Council of 
Europe’s 2018 figures stated that 110 journalists were being held in Turkish prisons. 
Despite the number of detained or convicted journalists not dropping below 100 for 
many years, the JDP rejected the criticism, claiming, “no-one has been detained 
because of journalism,” and citing the fact that many of the those imprisoned did not 
have a yellow press pass as proof that they were not real journalists.  

Journalists are working under the constant threat of arrest, while also battling with the 
increasing numbers of cases and investigations into them since 15 July. The fate of 
Ahmet Altan and Mehmet Altan, who were arrested and prosecuted after 15 July, is one 
case in point. Although the Constitutional Court and the European Court of Human 
Rights ruled that Mehmet Altan’s case was a violation of rights, the local courts refused 
to implement the decision. Altan was only released through an appeal court decision 
based on written explanations sent by the Constitutional Court and after serving an 
extra 4 months in prison. The Supreme Court later ruled that Altan, who had been 
sentenced to aggravated life imprisonment, should be acquitted. Despite being in 
almost the same situation as Mehmet Altan, Ahmet Altan was not released. The 
Constitutional Court withheld his case for years before eventually rejecting it. Ahmet 
Altan was sentenced to aggravated life imprisonment, and his sentence was set at 10 
years and 6 months by the Supreme Court. Altan was released considering the length of 



his pre-trial detention, but arrested again after the prosecutor objected to his release. 
This detention period lasted about one and a half years.14 

Nedim Türfent has been in prison for five years because of his news reports. Despite 
the fact that 19 of the 20 witnesses that testified against him, claiming he was the 
member of an illegal organisation, stated during the proceedings that they had given 
statements under torture, he was charged and sentenced to 8 years and 9 months.15 

From time to time, the crackdown changes its character and form. Çiğdem Toker, a 
well-known economic commentator, was faced with legal proceedings amounting to a 
TRY 1.5 million fine for articles she wrote about illegal tenders. The cases are still going 
through the court of appeals.  

The Paradise Papers story was picked up by journalists across the globe, but after 
penning a series of related articles, Pelin Ülker became one of only two journalists in the 
world subjected to legal proceedings as a result. There are also numerous 
investigations and indictments concerning several other of Ülker’s news reports. 

Journalist Deniz Yücel was detained in 2017 due to the publication of an interview he 
conducted with the leader of the PKK. He waited for nearly two years for an indictment 
to be written, despite an existing precedent in the form of a different decision previously 
made by the Constitutional Court, which stated that the act “does not constitute a 
crime". The lawsuit filed against him requested a prison sentence of between 4 and 18 
years, but Yücel was released after intense negotiations between Germany and Turkey. 
After Yücel left Turkey for Germany, he was sentenced to prison and more cases were 
opened against him.16  

After a member of the National Intelligence Services (MIT) died in an operation abroad, 
a number of journalists were arrested for exposing his funeral and full identity, despite 
the fact that his name had already been clearly stated at a parliamentary press briefing. 
Those arrested were: journalist Mehmet Ferhat Çelik and editor-in-chief Aydın Keser 
from Yeni Yaşam Newspaper; news editor Barış Terkoğlu, general editor-in-chief Barış 
Pehlivan and reporter Hülya Kılınç from Odatv; and writer Murat Ağırel from Yeniçağ 
newspaper. The journalists were released at the first hearing. 

Press passes, accreditation, the Press Advertising Authority, online news blocks, social 
media monitoring, investigations, criminal charges and compensation cases… The many 
and varied instruments used in the attempt to achieve complete domination over the 
media, which started from well before 15 July. Sometimes the tactic is to control 
journalists who won’t be silent, despite the consequences, sometimes it is to cripple 
media outlets that will not be silent, sometimes it is to reduce the number of people 



able to access the news and sometimes it is simply for the purposes of political 
animosity. 

A new raft of regulations is being prepared to regulate social media and websites. 
Bringing online news platforms under Radio and Television Supreme Council licensing 
laws was seen as insufficient, so further measures are in the pipeline. But journalists 
have always found a way. Even in the darkest of times, they have continued to report. 
The disintegration that started with the military coup on 12 September 1980 is now in 
its final stages. Anything we might class as old media is now almost completely 
obsolete. The greatest hope is that journalists have now learnt how to work 
independently and come together to create new mediums. If this can be formally 
entrenched, the intentions of the JDP or any other ruling party to control the media will 
implode, and journalists will be able to continue just being journalists. 

 


